lunes, 23 de febrero de 2015

Compartint experiències i pràctiques - Educació escolar i d’adults

16 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. Patricia Rodríguez López

    He escollit el tema de l'educació escolar, i aporto la següent experiència d'acció comunitària: EL XIRINGUITO, encara que com havia de centrar-me en uns dels eixos proposats, i El xiringuito treballa tots els eixos, m'he centrat només en l'apartat de JOVES: TEATRE SOCIAL I EDUCACIÓ.

    https://elxiringuito.wordpress.com/

    El Xiringuito, Teatre i Comunitat, és un grup de persones que treballen per a la millora i el canvi social a través del desenvolupament de processos de creació i aprenentatges col.lectius.

    - Objectius: L’art i especialment el teatre és l’eina fonamental de les seves intervencions, a través de les quals pretenen obrir la mirada davant la complexa realitat social en què vivim i fomentar el diàleg enriquidor entre persones que desitgen transformar-la i millorar-la.
    Promouen la lliure expressió d’idees, la reflexió conjunta i el descobriment de les pròpies capacitats creatives, tot per arribar a una creació col•lectiva que enforteixi els lligams socials i el sentiment de pertinença a la comunitat .
    L’important dels projectes creatius i pedagògics que realitzen és que totes i cadascuna de les persones que hi participen esdevinguin vertaderes protagonistes al llarg de tot el procés.
    Treballen amb i per als infants, joves, adults i persones majors, perquè tots som necessaris per a la transformació social.
    Treballen valors com l’acceptació i el respecte cap a un mateix i cap als altres, la convivència, la cohesió i integració social.

    -Metodologia: Mitjançant diverses tècniques teatrals participatives, els tallers guien als joves a reflexionar d’una forma vivencial sobre les causes i conseqüències del fenomen de l'exclusió social i a debatre entorn a la necessitat de crear espais d’inclusió social.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Patricia!

      Em sembla molt interessant la teva aportació. Crec que treballar aquestes habilitats i aquests conceptes a través del teatre està molt bé i a més, que ajuda al desenvolupament de certes habilitats i aprenentatges i ajuden a reduir les exclusions socials, les faltes de respecte...
      És un projecte interessant perquè aconsegueix tots els objectius que la pedagogia comunitària proposa: cohesió social, participació, ciutadania i empoderament. Per tant, crec que és un molt bon mètode ja que, engloba tot el que es vol aconseguir.

      A través del teatre les persones creen entre elles relacions més sanes, adquiereixen habilitats i aprenentatges necessaris per a la convivència en comunitat i amb un mateix. Ajuda a establir relacions entre els membres de la comunitat i a compartir moments junts, eliminants l'exclusió social, ajudant a fomentar el respecte i en general, a canviar positivament.

      Eliminar
  4. Hola nois!
    JxB, joves pel barri és un projecte d’aprenentatge servei dut a terme pel grup ApS de l’Hospitalet de Llobregat, al barri de la Florida, que a través de la formació i la experiència directa, posa a l’abast dels joves d’aquest barri eines que en facilitin la participació i la possibilitat d’incidir en el seu entorn per a poder-lo millorar.
    Pels que no sapigueu què és, consisteix en un projecte que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat amb la intenció de millorar les necessitats reals del barri mitjançant el voluntariat amb l’Esplai La Florida, durant 1 curs acadèmic de primer de batxillerat, dins de l’assignatura optativa Estada a l’empresa, dels alumnes de l’Institut Eduard Fontserè envers el seu entorn.
    Com en tot projecte, hi ha una necessitat social, un servei a la comunitat i uns aprenentatges.
    La proposta va sorgir d’un projecte que consistia en relacionar persones grans amb adolescents i viceversa, per aprendre, sensibilitzar-se i acompanyar, però es va voler anar més enllà.
    L’objectiu d’aquest projecte és comprendre la necessitat social del barri, conèixer el món del voluntariat, reflexionar i interioritzar els valors de la solidaritat, la participació i el compromís, millorar l’autonomia personal, la imaginació, la iniciativa, com la capacitat per plantejar-se reptes i afrontar-los amb optimisme, promoure el treball en equip, millorar la comunicació, començar a practicar les pròpies capacitats i habilitats, incrementar l’èxit acadèmic i intercanviar experiències.
    La motivació per dur a terme aquest projecte, és que La Florida és un barri que presenta un seguit de necessitats, entre les quals destaquen: la necessitat de tenir persones formades que puguin participar en diferents projectes i entitats socioeducatives del barri, dotar el barri de recursos mitjançant voluntaris que puguin col•laborar en diverses entitats, la necessitat de promoure el treball en xarxa al barri, la necessitat de treballar l’autoestima i les capacitats dels joves i canviar la visió que es té del col•lectiu jove des del barri.
    Les activitats centrals del projecte són el CIV (Curs d’Iniciació al Voluntariat), la visita a diferents entitats del món del voluntariat, la sensibilització dels joves i el servei com a ajudants de monitor a l’esplai.
    Què han aconseguit per a la millora de l’entorn?
    - S’ha creat una repercussió mediàtica (diari de l’entitat, realització de vídeos de l’experiència...)
    - Han presentat el projecte a diversos llocs, tant per part de l’Esplai i de l’Institut com per part dels joves.
    - Augment de la participació de joves tant en l’Esplai com en l’Institut.
    - Naixement d’un grup de joves compromès i actiu.
    Què han aconseguit entre els joves?
    - El desenvolupament de moltes habilitats socials i personals.
    - Bon clima per a la reflexió i per l’intercanvi d’experiències.
    - Compromís per part del grup del voluntariat.
    Actualment han fet un munt d’activitats i hi ha una part del camí feta; encara que queda molta feina per a fer, tenen molta il•lusió i entusiasme per continuar fent-ho. I, l’equip directiu considera que és una activitat molt enriquidora per l’alumnat, assegurant que, a mig i llarg termini, ajudaran a enfortir el teixit associatiu de La Florida.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Núria,
      no fa gaire vaig conèixer el PROJECTE ENCAIX que s'està duent a terme a l'Institut Salvador Vilaseca de Reus per part dels joves de 4t de la ESO dins el seu currículum en l'assignatura de Projecte de Recerca.
      Aquest Institut estava interessat en donar un pas més enllà en el sistema educatiu per superar la desmotivació que demostraven aquests nois en l'educació formal habitual. En la recerca sobre noves formes d'ensenyament-aprenentatge van descobrir el concepte d'Aprenentatge i Servei a través de la Roser Batlle, un referent d'aquesta Metodologia de combinar l'acció comunitària i aprenentatge.
      Al seu Blog podem trobar com ho expresa ella mateixa:
      "El aprendizaje-servicio es una propuesta educativa que combina procesos de aprendizaje y de servicio a la comunidad en un solo proyecto bien articulado donde los participantes aprenden al trabajar en necesidades reales del entorno con la finalidad de mejorarlo.
      En definitiva, el aprendizaje-servicio es un método para unir compromiso social con el aprendizaje de conocimientos, habilidades, actitudes y valores. Aprender a ser competentes siendo útiles a los demás".
      http://roserbatlle.net/aprendizaje-servicio/
      En aquest institut de Reus es van inspirar en aquesta metodologia per incorporar dins del Projecte de Recerca una forma pràctica d'aprendre i una acció per a la comunitat. L'objectiu del Projecte de Recerca és contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l’ESO i, especialment, de la competència d’aprendre a aprendre i de la competència d’autonomia i iniciativa personal.
      També es posen en acció les competències comunicativa lingüística i audiovisual, amb la presentació escrita del treball i l’exposició oral, la competència en el tractament de la informació i la competència digital, amb la cerca i gestió d’informacions en diversos formats, i la competència social i ciutadana.
      Aquesta darrera competència pretén que l’alumnat comprengui la realitat social en què viu, cooperi, convisqui i exerciti de forma activa la ciutadania democràtica en una societat plural, i es comprometi a contribuir a la seva millora, mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable, davant el compliment dels drets i obligacions cívics.
      Tenen un Blog en el que es pot veure les diferents Accions Comunitàries en les que participen:
      http://encaixsavi.blogspot.com.es/2014/02/objectius-del-projecte-encaix.html
      Com podem observar els agents implicats són molts: l'Institut (Educació), Departament d'Educació (suport de l'Administració), xarxa social del Barri: Casal d'avis, banc dels aliments de Reus, el menjador social de Càritas, el centre Filigrana i centre Frederic Bara; també els alumnes i totes aquelles persones dels diferents centres que han fet possible un treball en Xarxa d'acció Comunitària.
      Al Blog s'especifiquen els següents objectius específics:
      -Presentar el treball solidari i el voluntariat.
      -Conèixer entitats que fan un servei a la comunitat.
      -Col•laborar amb l’ entitat assignada a cada grup.
      -Realitzar un procés reflexiu i un treball escrit en el marc del Projecte de Recerca de 4t.
      -Presentar la experiència a la resta de companys tot utilitzant eines com la presentació de diapositives, un bloc i un vídeo.
      Aquest és un exemple clar de Participació Ciutadana i construcció de la ciutadania a través de la Metodología del Treball en Xarxa. Penso que és realment important contribuir des dels diferents àmbits a la formació de persones participatives, critiques i integrades dins del seu entorn social, coneixedores de les necessitats i capaces de dur a terme activitats des de l’organització, la realització i l’avaluació per contribuir a la millora i el benestar social de la seva comunitat.
      Irene

      Eliminar
    2. Hola Nuria!

      Em sembla molt interessant la teva aportació.
      Crec que pel que expliques és un projecte que està molt bé ja que, fa que a part de que joves i adults interaccionin entre ells, es faci col·laborar i participar als joves en els assumptes del seu barri, aprenent valors com la solidaritat, el voluntariat, etc.
      És a dir, que amb aquest projecte s'aconsegueixen diferents dels objectius de la pedagogia comunitària com són la promoció de la ciutadania, l'empoderament comunitàri, la participació...
      Per això considero que aquest projecte que ens presentes és molt interessant ja que, des d'una edat jove t'ensenya a sentir-te inclòs en la societat, t'ensenya a veure que tu també ets un ciutadà amb drets i que pots decidir sobre el teu territori i alhora, ho posa a la pràctica a través de la participació, fet que facilita l'adquisició de nous aprenentatges i valors.

      Eliminar
  5. Hola!! Aquí us deixo la meva aportació:

    Els membres de l' AMPA de les escoles i instituts del municipi de Franqueses, en el projecte educatiu "Comunitat i Escola", a l'octubre de 2010, van dur a terme la primera trobada de dinamització i treball conjunt.

    El que pretén aquest projecte educatiu és donar a conèixer les escoles com a element clau de futur, amb l'objectiu de que les escoles puguin gaudir del prestigi que els hi correspon i dels suports i col·laboracions que es necessiten no només en l’àmbit més acadèmic sinó també en l’àmbit de les relacions socioculturals de la comunitat que forma part.

    Juntament amb el Patronat Municipal de Cultura, Educació i Infància i Joventut, i el Pla de Barris i les escoles d'aquest municipi, han estat treballant conjuntament per a fomentar que l'escola sigui la institució clau en la comunitat i en l’entorn més proper.

    a) Objectius: a partir de les activitats que realitzen es pretén fomentar una ciutadania, una cohesió social... Crear una institució on tots els ciutadans puguin participar en les seves activitats i trobar-se amb els habitants d'aquell barri per a fomentar relacions socioculturals entre els membres de la comunitat, a través de la participació ciutadana en els diferents tallers i activitats que es proposen. És a dir, a través de la participació ciutadana es vol fomentar les relacions interpersonals i alhora crear un desenvolupament a nivell personal.

    b) Metodologies: actualment les accions que s'estan portant a terme són: el teatre, les arts i la creació d'espais d'aprenentatge.
    El teatre es vol utilitzar com a instrument educatiu i oportunitat per a implicar a tota la comunitat, les arts com a forma d'expressió i creativitat per part dels ciutadans fent que siguin ells els protagonistes i amb els espais, es vol aconseguir una interacció amb els membres d'aquesta comunitat on puguin trobar-se i relacionar-se.

    Per tant el que busca aquest projecte és unir a la comunitat, que crein vincles, que es sentin particeps del que és el seu entorn, establir relacions positives, desenvolupament social, cognitiu i personal saludable, habilitats socials, implicació de la població, entre d'altres.

    c) Agents: com he dit, intervenen en aquest projecte les diferents escoles del municipi, el Pla de Barris i el Patronat Municipal de Cultura, Educació, Infància i Joventut.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Raquel!
      Trobo molt interessant l’aportació que han penjat aquí al blog.
      És curiós que l’escola vulgui dur a terme aquest projecte, però considero que serà molt profitós per les relacions socioculturals de la comunitat.
      La participació ciutadana i la cohesió social són aspectes molt importants dins d’una comunitat i mitjançant activitats com el teatre, les arts i la creació d’espais d’aprenentatge es poden promoure fàcilment.
      Hem de remarcar com ha dit la Patrícia, que l’art i el teatre són instruments educatius molt útils, ja que, es treballen moltes habilitats a través seu. Per això, és important i interessant que s’utilitzin en certes activitats.
      Les escoles s’emporten un cert prestigi, i així també es donen a conèixer, ja que és una novetat el projecte que les escoles del municipi de Franqueses estan duent a terme.
      A més, amb la gran quantitat de desigualtats que hi ha a Barcelona, crec que moltes escoltes haurien d’adoptar aquesta idea com a projecte a fer. Perquè s’incrementarien les bones relacions de cada barri i les persones que necessiten companyia, tindrien aquesta necessitat coberta. És prou important com perquè no només quedi reduïda al municipi de Franqueses.

      Eliminar
  6. Hola Raquel! La teva proposta m’ha semblat molt interessant, penso que el teatre i l’art en general, és un instrument educatiu molt útil, ja que a través d'ell, es poden treballar moltes competències bàsiques, importants per a la seva formació com a ciutadans socialment actius.
    Hem de canviar la nostra forma de concebre l’art i veure’l des d’una perspectiva d’experiència pedagògica. Doncs, l’art des d’una vessant educativa ajuda al desenvolupament cognitiu, psicomotriu i afectiu, estimula, afavoreix i potencia el gust per la lectura, desenvolupa la creativitat, és un vehicle de transmissió de la cultura i dels valors, ajuda a superar la timidesa i sentir-se més segur amb un mateix, etc. Per tant, penso que com a professionals podríem tenir molt en compte les arts per a les nostres properes intervencions.

    ResponderEliminar
  7. Projecte Entorn Escolar Sant Roc: suport el procés d’escolarització.

    Treball als centres escolars per l’èxit acadèmic dels alumnes.

    Persones ateses: 160 alumnes 53% nens i 47% nenes.

    Equip: 8 persones contractades, 10 voluntaris i voluntàries (+6 voluntaris/es a l’estiu).

    Amb l’objectiu de potenciar l’èxit escolar dels infants i adolescents en situació de desavantatge dels centres escolars de Badalona Sud, es posa en marxa el projecte Entorn Escolar, on cada tarda els infants i adolescents de 6 a 16 anys participen d’un espai integrador i de motivació per a l’aprenentatge per tal d’incrementar les seves competències lingüístiques, millorar la comprensió i integració dels continguts treballats a l’escola, i sobretot disminuir el risc d’absentisme i abandonament escolar.

    S’estan beneficiant d’aquest suport alumnes del Col•legi Lestonnac, Mare de Déu de l’Assumpció, l’Institut Eugeni d’Ors, l’escola Josep Boada i el CEIP Baldomer Solà.

    Amb aquest projecte s’està aconseguint incrementar el rendiment acadèmic i els hàbits personals i d’estudi d’alumnes de primària i de secundària. També s’estan establint les bases per millorar la vinculació de les famílies a l’escolarització dels seus fills i filles.

    El treball en xarxa amb la resta d’entitats i recursos del bari és positiu, malgrat el poc temps de vida de projecte. Destaca el treball amb l’equip d’Activitats Extraescolars Esportives, en què han arribat a una coordinació conjunta entre el reforç escolar i l’activitat extraescolar de futbol, amb una major motivació en els alumnes. La suma d’esforços és del tot necessària si es vol ser el màxim d’eficaços i ampliar l’abast de l’atenció integral.

    El projecte ha ampliat durant els mesos d’estiu la intensitat de les seves activitats oferint casals d’estiu i activitats específiques a 83 alumnes (un 40% han estat noves inscripcions) per evitar que l’aturada de les classes afecti negativament el progrés realitzat pels infants durant el curs.

    www.casaldelsinfants.org


    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Aleix, he vist la teva aportació i he pensat que l’havia de comentar ja que, l’absentisme i fracàs escolar és una de les coses que més em preocupa entorn aquest tema. A més, em sorprèn la quantitat de voluntaris que hi ha.
      Considero que és molt important treballar contra l’absentisme i el fracàs escolar, i, com més aviat es comenci, abans es podrà aturar. És a dir, sobretot amb els nens més petits, ja que els grans potser tenen un caràcter i mentalitat més difícils.
      Fer un treball en xarxa és vital, i com més entitats hi participin abans ens en sortirem. A més, duent a terme activitats que cridin l’atenció (com és el cas de l’esport en adolescents) farà molt més atractiva la proposta i és pràcticament segur que hi hagi més participació, coincidint reforç escolar i activitats extraescolars.
      L’important i a destacar, és que encara que siguin activitats diferents i fora de l’horari escolar, continuen sent lúdiques i possiblement, més motivadores perquè els nens tinguin més ganes d’aprendre i de tornar anar a l’escola.

      Eliminar
    2. Bones Aleix!
      Després de llegir-me la teva aportació i els objectius que té aquest projecte he tingut la necessitat de dir la meva pel que fa l’absentisme i l’increment del fracàs escolar.
      Des del meu punt de vista, és un recurs que actualment és estrictament necessari, ja que malauradament l’absentisme escolar és una problemàtica creixent i pel que es veu, continuarà aquest increment. El fet es que, crec que no s’està fent una correcta promoció del que comporta una bona educació, ens ho han venut com quelcom obligatori, avorrit i pesat. Quan en realitat hauria de ser tot el contrari. Es tracta d’un desenvolupament interior que no tothom té la possibilitat de participar-hi. Llavors, quin és el principal problema? El problema és la concepció d’educació que s’està creant, sobretot en barris com els que s’està implantant aquest projecte. En el cas de que l’educació fos vista com una eina de creixement personal amb la qual poder enfrontar-te a aquelles problemàtiques reals del dia a dia l’educació tindria un èxit rotund. I el fet és que, l’educació actual no ens dóna les eines per que ho fem. Els que em llegiu no em mal interpreteu, però l’absentisme no és problema del nen que falta a classe perquè les assignatures li semblen inútils i/o avorrides. És problema del sistema que ens fa arribar la informació des d’aquesta concepció efímera i banal. És tan simple com recórrer a les lleis d’oferta i demanda, si no ens ofereixen l’educació com quelcom bo i de profit, què en podem esperar de les generacions venidores? Doncs això que està passant precisament, que faltin i que el rendiment acadèmic baixi.
      En efecte, aquests projectes em semblen una bona eina per tal de canviar aquesta concepció que es té sobre l’aprenentatge però sempre que s’encamini aquesta motivació cap a la direcció correcta. Perquè si la dinàmica és la mateixa que a l’escola la intervenció en sí no servirà de res. A aquesta dinàmica, em sembla molt interessant que s’inclogui l’àmbit familiar, ja que és un dels aspectes més rellevants pels quals un nen decideixi anar o no a classe. Totes les influencies venen de casa i aquest treball en xarxa amb centres escolars, centres oberts i amb famílies pot resultar ben productiu.

      Eliminar
    3. En una societat que cada cop desvincula en major grau l'educació de l'èxit, projectes com aquest son sinònim d'esperança. Ja des de ben menuts els nens estan constantment exposats a estimuls que els animen a deixar la seva pròpia instrucció en segon pla i agafar camins que anul·len el seu procés de desenvolupament personal.
      Vull remarcar, doncs, com a exepcionalment important, el fet de vincular la familia amb l'escola. Tant la institució familiar com la escolar haurien d'anar agafades de la mà amb l'objectiu d'assolir un fi comú, malauradament, però, no son pocs els casos en els que és tot el contrari i cada institució intenta evadir la seva responsabilitat sobre determinades conductes inadequades del nen llençant la pilota a l'altre.
      Aconseguir de nou que ambdues tornin a anar lligades és determinant per disminuir els casos d'absentisme escolar i així assegurar un desenvolupament òptim per les generacions venideres.

      Eliminar
  8. Projecte de Suport al Procés d’escolarització Compartida-UEC
    Treball d’escolarització amb joves adolescents amb conflictes en els seus centres d’ensenyament.
    Des de l’inici s’han atés 17 persones, el 100% nois
    Equip professional: 3 persones contractades, 6 voluntaris/àries i 3 estudiant en pràctiques.

    El projecte treballa de forma temporal, i amb la col·laboració dels centres educatius de la ciutat, l’objectiu comú de les greus dificultat d’adaptació a l’entorn escolar que presenten alguns nois i noies.
    La majoria dels alumnes amb dificultats greus d’adaptació a l’entorn escolar han millorat les competències personals i socials. La participació de la família és clau en el procés de millora d’aquestes competències així com també de les acadèmiques, i la comunicació amb elles ha estat fluïda, fet que ha permès l’estabilitat i el manteniment dels itineraris de l’alumnat.
    La Unitat d’Escolarització Compartida va atendre 17 alumnes, entre els 12 i els 15 anys, de diferents Instituts d’Educació Secundària de la ciutat. En finalitzar el curs, 9 dels alumnes van voler seguir la seva formació, fonamentalment amb la voluntat de participar en programes de qualificació inicial. A nivell acadèmic el 17% dels alumnes superen totes les assignatures, i un altre 17% no assoleixen els continguts en una o dues matèries; mentre que la resta suspèn tres o més assignatures. Pel que fa a les matèries instrumentals, el 47% aprova llengua catalana, el 53% aprova el castellà i un 47%, les matemàtiques. Pel que fa a l’àrea d’instal·lacions elèctriques, una de les matèries centrals del currículum, el 40% dels alumnes han assolit els objectius establerts. Enguany també hem inclòs 3 matèries prelaborals de caràcter trimestral: soldadura, mecànica de bicicletes i robòtica. Hem desenvolupat accions d’educació plàstica i visual amb la realització del projectes “autoretrat al cub”, projectes transversal que ha integrat les àrees de català, castellà, fotografia, educació plàstica i electricitat.
    Durant el curs hem dut a terme cinc accions de servei a la comunitat, entre les quals la construcció d’un petit hivernacles per als Horts Comunitaris de Sant Pau, i dues accions de sensibilització i prevenció amb les entitats Energy Control i Fundació Salut i Comunitat.

    www.casaldelsinfants.org


    Òscar Galera Aguilar

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Oscar! És molt interessant la teva aportació. Primerament, m'agradaria destacar aquesta manera d'intervenir en el món acadèmic per part d'aquest projecte. El Projecte de Suport al procés d'Escolarització Compartida-UEC m'ha semblat extraordinari. Primerament pel simple fet de la implicació ens els alumnes que solen generar problemes a les aules. La majoria de professors el que dessitjarien seria que aquests individus no estiguessin a classe, pero el projecte es centra en l'èxit d'aquest alumnes no recolzats.

      L'interés per la autosuperació dels alumnes amb problemes socio-acadèmics em fascina. Fent ús de les seves habilitats per potenciar-les i millorar-les fa que els individus es sentin realitzats. A més de fer que ells trobin un interés en alguna professió.

      Marc López Pascual

      Eliminar