Realitzar un servei a la comunitat és obligatori pels alumnes de 3r i 4t d'ESO des de l'inici d'aquest curs 2014-2015. La mesura s'introduirà de forma progressiva; de moment són 152 els centres inscrits, comptant una totalitat de 5000 alumnes. S'espera culminar la mesura amb la participació de 1108 instituts públics i concertats, el que suposa uns 70000 estudiants.
Es tracta d'un projecte de 20 hores que es podrà solapar amb qualsevol de les assignatures ja existents i s'evaluarà com qualsevol altre treball escolar. La temàtica d'aquest, la qual decidiràn els professors, pot abarcar des d'ajudar a alumnes d'altres cursos en tasques de reforç escolar fins a organitzar activitats culturals o solidaries.
"Busquem la formació integral de l'alumne. Volem que pugui conèixer la realitat, que fagi un anàlisi crític d'ella i que també aprengui a comprometre's."
Moltes escoles ja impulsen per iniciativa pròpia projectes semblants des de fa anys. Però fa dos anys, la Generalitat va iniciar un projecte pilot per fomentar aquests serveis comunitaris i fer-los avaluables. En aquest pla ja han participat 3150 alumnes d'un centenar de centres.

El servei comunitari consta de 10 hores magistrals a l'aula perquè els alumnes es familiaritzin amb el tema escollit i 10 hores posteriors, fora de l'horari escolar, per posar el projecte en pràctica. La Generalitat deixa que els propis centres escolleixin amb quina assignatura volen solapar aquestes hores. "Si es decideix fer una campanya per a donar sang, per exemple, es pot tractar des d'un àmbit comunicatiu, però també de manera científica, veient les propietats de la sang, etc.", exemplifica Meritxell Ruiz, directora general d'Atenció a la Família.
L'evaluació de la prova pilot mostra una satisfacció generalitzada de professors, una millora en l'actitud dels alumnes i en el clima escolar. Alberto Quijorna, estudiant de l'IES Pla d'en Boet, assegura que finsn i tot formar part d'aquest projecte li ha canviat els hàbits. "A casa ara ens ho pensem molt més abans de llençar qualsevol aliment, i a l'hora de comprar-los escollim abans aquelles marques que sabem que no exploten als seus treballadors, tot i ser una mica més cares".
Lluís Badía
Hola Lluís, me ha gustado esta nueva iniciativa de proyectos al servicio de la comunidad. Creo que es una buena manera de inculcar unos valores sociales y fomentar una corresponsabilidad social mediante aprendizajes prácticos in situ. La entrada remarca que el objetivo es buscar la formación integral del alumno por tal de que pueda conocer la realidad, que pueda hacer un análisis crítico de ella y que evidentemente aprenda a comprometerse. Y ese es el punto clave, a mi parecer, el compromiso. Occidente es un mundo muy individualizado, vivimos inmersos alrededor de nosotros mismos y de nuestros propios intereses que muchas veces olvidamos que "el todo es la suma de las partes" y de lo que se trata es de promover pequeñas acciones, actividades, incluso proyectos, que nos ayuden a devolvernos el sentido de la cooperación, de la corresponsabilidad social y en efecto, que todos contribuyamos a la consecución de un bienestar social. Hay personas que sueñan con un mundo mejor, otras simplemente lo crean.
ResponderEliminarGracias por tu entrada.
Fátima Cevallos Correa