“A les places!”

“A les places!” parteix d’una pregunta prèvia:” Com ho hem de fer perquè a les places hi existeixi un vincle educatiu, social i cultural?”. A partir d’aquesta qüestió, un equip d’educadors de carrer, coordinats amb Serveis Socials, l’Ajuntament de Granollers, Serveis municipals, i col·lectius i associacions de Granollers, han plantejat una sèrie d’accions i de jornades, de diverses durades i amb diferents propòsits i característiques, per tal de buscar la manera d’aconseguir aquests vincles. Totes aquestes accions han tingut com a denominador comú el fet que han tingut lloc a les diferents places de la ciutat de Granollers.
La finalitat principal de “A les places!” és oferir activitats culturals i educatives als infants. Són molts els nois i noies que, quan arriba el bon temps, passen les tardes jugant a les places dels barris, molt sovint, sense la presència d'adults que facin de referent. "A les places!" té com a objectiu acostar-los l'activitat que porten a terme diferents agents sociocultuals de la ciutat, establint vincles amb les associacions de veïns, i potenciant el treball comunitari i l'acció sociocultural al carrer.
Les metodologies que es fan servir en aquest projecte d’acció comunitària són molt diverses. Hem de destacar el treball en xarxa dels diferents organismes que hem anomenat en un principi (Serveis Socials, l’Ajuntament de Granollers, Associacions de veïns...), la mediació comunitària entre els diferents organismes i els agents participatius i, com a punt clau, l’impuls d’accions socioculturals en un espai públic com són les places d’una ciutat, on els protagonistes són els mateixos infants que hi acudeixen.
Entre els agents de la ciutat que participen al projecte podem destacar des d’un Centre Obert, a la UEC, hi pot haver un esplai, un institut, un artista, una associació de fotògrafs que està en un barri concret, una associació de veïns, etc. Per tant, es tracta d’un treball molt transversal i on, en certa manera, tots es troben en un pla d’igualtat, construint, dissenyant i realitzant accions en el territori i sobretot de cara als infants i adolescents.
Com que es tracta d’un projecte molt extens, que es va iniciar al 2012, em centraré en unes quantes de les experiències que s’han realitzat per tal de poder explicar millor què es pretén aconseguir amb aquest treball d’acció comunitària.

El projecte el va coordinar Serveis Socials de l'Ajuntament de Granollers, hi van participar els Centres Oberts de la ciutat, el Gra, el Servei de Cultura, l'Institut Celestí Bellera, la Xarxa de Centres Cívics i les associacions de veïns. Les activitats van comptar amb la participació dels grups de joves Undergroundollers i Black Team, vinculats al GRA i dedicat als balls urbans, així com d'alumnes de primer de batxillerat escènic de l'institut Celestí Bellera.
Una de les accions a destacar és la que van dur a terme aquests alumnes del Batxillerat artístic del Bellera. El que van fer va ser crear un artefacte perquè els nens hi poguéssin jugar quan anéssin al parc. El centre educatiu va cedir al projecte “A les places!” un espai de tres mesos perquè poguéssin desenvolupar aquesta acció. El procés, els reptes amb els que es van trobar i els resultats aconseguits els podem veure en el vídeo que us adjunto a continuació:
https://www.youtube.com/watch?v=jrZzmlZL0rMMaria Betcha
Maria! Genial...vaig conèixer el projecte l'any passat al Laboratori Escènic. Ens van donar l'oportunitat de participar-hi, encara que jo no vaig poder. Apotèsic el treball en xarxa (i eps! amb la comunitat), per tal de generar accions a l’espai públic (que ha de ser de tots!) i que puguin potenciar el vincle i la participació de diferents col·lectius, sobretot dels infants.
ResponderEliminarHola Maria!
ResponderEliminarM'ha semblat realment interessant aquest projecte! Jo que havia tractat una mica l'educació des d'una perspectiva dialògica, m'ha semblat que té molt a veure amb la meva proposta.
Tenint en compte que, actualment, costa molt fer que els nens surtin al carrer i interactuin amb el medi al qual pertanyen a causa de la ràpida expansió de les tecnologies i l'individualisme que aquestes generen, em sembla una bona alternativa per tal de crear espais per a que els nens puguin desenvolupar habilitats comunicatives a l'hora de compartir experiències tant amb grups d'iguals com amb la comunitat a la que pertanyen. Què millor que estar a l'aire lliure compartint moments i vivències en comptes d'estar a casa tancat amb qualsevol aparell? Bé, sempre he pensat que aquests tipus d'intervencions o eines tenen un resultat més positiu si valorem el desenvolupament d'un infant que ha de creixer i participar en la seva propia millora d'habilitats socials.
El medi és el perfecte, i més ara que s'apropa el bon temps. Des del meu punt de vista s'haurien d'impulsar més plataformes d'aquest tipus, tot valorant els resultats positius que presenti el projecte al context real. Tot i així, crec que d'aspectes negatius no n'hi han gaires ja que col·laboren amb el sentiment de pertinença, milloren el treball en xarxa de diversos àmbits professionals i sempre està bé millorar la cohesió social d'una comunitat.