lunes, 6 de abril de 2015

Escola d’Adults de la Verneda – Sant Martí

Escola d’Adults de la Verneda – Sant Martí

L’entitat que he decidit promocionar és l’Escola d’Adults de la Verneda – Sant Martí, la qual és una comunitat d’aprenentatge. Les bases que aquesta té en compte estan íntimament lligades a la Declaració dels Drets de les Persones Participants, al Codi Ètic per una Educació Democràtica de Persones Adultes i al Codi Ètic de les Associacions de Barcelona.

La metodologia d’aquesta entitat té relació amb l’aprenentatge dialògic, aquest es basa en un diàleg igualitari on es reforça el fet de que tots tenim veu i vot i les diverses opinions tenen valor. Els principis que l’aprenentatge dialògic defensa comporten un procés de transformació, la implicació en moviments col·lectius son fruit d’aquest model, que alhora fomenta la interacció amb persones amb diversitat funcional o no participants de projectes socials on la convivència fa que la igualtat regni. A través de la participació, la solidaritat, el diàleg i els trets representatius que defineixen el projecte, es dóna un procés de creació de sentit individualitzat tenint en compte tots aquells aspectes que configuren la vida de l’educand, té en compte dimensions familiars, personals, laborals, veïnals, etc. Els usuaris decideixen què volen aprendre deixant de banda etiquetes imposades i fomentant aquesta auto superació, com han fet alguns que estaven tatxats de fracassats i han pogut accedir a la universitat. D’altra banda, es fa promoció de la pròpia cultura per arribar a trobar un estat equitatiu on s’accepti la igualtat de les diferències. D’aquesta igualtat hem de continuar amb el fet de que tothom té la capacitat per aprendre i ningú no té dèficits, tothom té intel·ligència cultural .  Per tant, si es parteix de les habilitats acadèmiques excloem aquelles persones que no les posseeixen, d’aquesta manera no només s’aprenen habilitats acadèmiques sinó que s’aprèn a valorar els coneixements previs i es fan conscients de la capacitat de creació cultural. En darrer lloc, en aquest context es superen actituds d’exclusió, el poder o els diners, que són mitjans propis del món del sistema, són substituïts per la solidaritat que s’adopta en aquest medi còmode i interactiu, on l’aprenentatge és bidireccional. Aquesta interacció es dóna en petites classes i tallers on les persones s’ajuden, s’ensenyen i col·laboren entre ells, això afavoreix la solidaritat i la creació d’una xarxa social entre iguals. Per tant, aquí no existeix la figura dinamitzadora habitual.

La representació “estudiantil” d’aquesta escola es divideix en dos àmbits, Àgora (constituïda per a que les persones adultes poguessin adquirir la capacitat i la iniciativa de gestió) i Heura (una associació de dones que neix el 1986 per abordar iniciatives i necessitats del barri per oferir una formació de qualitat, oberta, democràtica, participativa i crítica que permeti l’autogestió i la igualtat), aquesta última exclusivament de dones. Totes dues formen part del Projecte educatiu de l’Escola i són els seus propis portaveus.

És en aquests grups que s’està treballant per arribar a objectius per garantir el desenvolupament de tothom afavorint la consciencia crítica i potenciant la participació en les activitats que creen gran incidència en l’entorn en el procés de transformació social. D’altra banda, es busca desenvolupar plataformes per l’autoavaluació, l’autoestima i l’autodefensa alhora que adquireixen habilitats per comunicar-se per tal de potenciar els coneixements adquirits per ajudar a una altra persona amb el seu procés de desenvolupament.
Meritxell Bravo

2 comentarios:

  1. Realment, trobo les comunitats d'aprenentatge molt interessants en relació a l'acció comunitària ja que inclou tant la participació social com l'empoderament entre d'altres pràctiques claus per poder parlar d'acció comunitària.
    Com tu dius, partim de que actualment s’està promovent des dels professionals d’educació implicats, anar cap a un model dialògic, en el qual l’objectiu és deixar de banda un model basat en les posicions de poder i que exclou la participació dels agents actius que volen formar-se.
    D’aquesta manera, l’aprenentatge i el diàleg és igualitari per tots, en el que la informació de primera mà es comparteix i el diàleg parteix de valorar els arguments i no es regeix pel poder, com en lo tradicional.

    Proporciona que aquestes persones participin en activitats formatives, sempre tenint en compte, que han de respondre a les seves necessitats i interessos. La utilitat que aquesta formació té en el context de la comunitat fa que afavoreixi a la cohesió i el desenvolupament de la comunitat.
    Aquets projectes educatius, que han transformat algunes interaccions de poder en el centre educatiu en interaccions dialògiques, mostren com les persones aprenem més en contextos de relacions e interaccions dialògiques en les quals compta la nostre veu de manera que ens fa identificats i motivats del procés educatiu que en contraposició d'un context de relacions e interaccions de poder en el que tan sols som subjectes passius.
    Amb aquesta dinàmica, els uns aprenen dels altres i això proporciona formació de diverses temàtiques d'interés alhora que fomenta l'autoestima i l'empoderament quan s'ensenya a altres companys els propis coneixements.

    Carolina Martín.

    ResponderEliminar
  2. Hola Meritxell!
    M’ agrada molt el teu comentari envers l’ escola d’adults de la verneda, ja que fa prop de deu anys que sóc veí proper de l’ escola d’adults. El barri de la Verneda ha canviat molt en relativament poc temps i aquests canvis a millor, es deuen en gran part a la tradició activista del seu veïnatge. Sembla impossible avui dia imaginar-se les barraques que el caracteritzaven i els conflictes comunitaris que hi tenien. Crec que recordar que la seva escola d’ adults va ser una de les primeres a Espanya i sens dubte té un paper molt important. Conec casos de gent gran que amb prou feines podia escriure i que en quant han tingut ocasió i s’ han jubilat han dedicat el seu temps, em sembla del tot admirable i puc entreveure els importants intercanvis de saber que s´hi provoquen en les seves aules. El seu sistema de coneixem horitzontal sense jerarquies i el seu esperit crític deixen empremta en la gran quantitat d’ activitats culturals i trobades que s’ hi donen en aquest barri. Aquesta entitat posa a l’abast de tothom qui ho vulgui la cultura i l'educació i treballa la consciència crítica d’ una manera directa. Empoderant així als seus veïns i veïnes i fent-los una mica més lliures!

    ResponderEliminar