Escola d’Adults de la Verneda – Sant Martí
L’entitat que he
decidit promocionar és l’Escola d’Adults de la Verneda – Sant Martí, la qual és
una comunitat d’aprenentatge. Les bases que aquesta té en compte estan
íntimament lligades a la Declaració dels Drets de les Persones Participants, al
Codi Ètic per una Educació Democràtica de Persones Adultes i al Codi Ètic de
les Associacions de Barcelona.
La metodologia
d’aquesta entitat té relació amb l’aprenentatge dialògic, aquest es basa en un
diàleg igualitari on es reforça el fet de que tots tenim veu i vot i les
diverses opinions tenen valor. Els principis que l’aprenentatge dialògic defensa
comporten un procés de transformació, la implicació en moviments col·lectius
son fruit d’aquest model, que alhora fomenta la interacció amb persones amb
diversitat funcional o no participants de projectes socials on la convivència
fa que la igualtat regni. A través de
la participació, la solidaritat, el diàleg i els trets representatius que
defineixen el projecte, es dóna un procés de creació de sentit individualitzat
tenint en compte tots aquells aspectes que configuren la vida de l’educand, té
en compte dimensions familiars, personals, laborals, veïnals, etc. Els usuaris
decideixen què volen aprendre deixant de banda etiquetes imposades i fomentant
aquesta auto superació, com han fet alguns que estaven tatxats de fracassats i
han pogut accedir a la universitat. D’altra banda, es fa promoció de la pròpia
cultura per arribar a trobar un estat equitatiu on s’accepti la igualtat de les
diferències. D’aquesta igualtat hem de continuar amb el fet de que tothom té la
capacitat per aprendre i ningú no té dèficits, tothom té intel·ligència
cultural .
Per tant, si es parteix de les
habilitats acadèmiques excloem aquelles persones que no les posseeixen,
d’aquesta manera no només s’aprenen habilitats acadèmiques sinó que s’aprèn a
valorar els coneixements previs i es fan conscients de la capacitat de creació
cultural. En darrer lloc, en aquest context es superen actituds d’exclusió, el
poder o els diners, que són mitjans propis del món del sistema, són substituïts
per la solidaritat que s’adopta en aquest medi còmode i interactiu, on
l’aprenentatge és bidireccional. Aquesta interacció es dóna en petites classes
i tallers on les persones s’ajuden, s’ensenyen i col·laboren entre ells, això
afavoreix la solidaritat i la creació d’una xarxa social entre iguals. Per tant,
aquí no existeix la figura dinamitzadora habitual.
La representació
“estudiantil” d’aquesta escola es divideix en dos àmbits, Àgora (constituïda
per a que les persones adultes poguessin adquirir la capacitat i la iniciativa
de gestió) i Heura (una associació de dones que neix el 1986 per abordar
iniciatives i necessitats del barri per oferir una formació de qualitat,
oberta, democràtica, participativa i crítica que permeti l’autogestió i la
igualtat), aquesta última exclusivament de dones. Totes dues formen part del
Projecte educatiu de l’Escola i són els seus propis portaveus.
És en aquests
grups que s’està treballant per arribar a objectius per garantir el
desenvolupament de tothom afavorint la consciencia crítica i potenciant la
participació en les activitats que creen gran incidència en l’entorn en el
procés de transformació social. D’altra banda, es busca desenvolupar
plataformes per l’autoavaluació, l’autoestima i l’autodefensa alhora que
adquireixen habilitats per comunicar-se per tal de potenciar els coneixements
adquirits per ajudar a una altra persona amb el seu procés de desenvolupament.
Meritxell Bravo
Meritxell Bravo
Realment, trobo les comunitats d'aprenentatge molt interessants en relació a l'acció comunitària ja que inclou tant la participació social com l'empoderament entre d'altres pràctiques claus per poder parlar d'acció comunitària.
ResponderEliminarCom tu dius, partim de que actualment s’està promovent des dels professionals d’educació implicats, anar cap a un model dialògic, en el qual l’objectiu és deixar de banda un model basat en les posicions de poder i que exclou la participació dels agents actius que volen formar-se.
D’aquesta manera, l’aprenentatge i el diàleg és igualitari per tots, en el que la informació de primera mà es comparteix i el diàleg parteix de valorar els arguments i no es regeix pel poder, com en lo tradicional.
Proporciona que aquestes persones participin en activitats formatives, sempre tenint en compte, que han de respondre a les seves necessitats i interessos. La utilitat que aquesta formació té en el context de la comunitat fa que afavoreixi a la cohesió i el desenvolupament de la comunitat.
Aquets projectes educatius, que han transformat algunes interaccions de poder en el centre educatiu en interaccions dialògiques, mostren com les persones aprenem més en contextos de relacions e interaccions dialògiques en les quals compta la nostre veu de manera que ens fa identificats i motivats del procés educatiu que en contraposició d'un context de relacions e interaccions de poder en el que tan sols som subjectes passius.
Amb aquesta dinàmica, els uns aprenen dels altres i això proporciona formació de diverses temàtiques d'interés alhora que fomenta l'autoestima i l'empoderament quan s'ensenya a altres companys els propis coneixements.
Carolina Martín.
Hola Meritxell!
ResponderEliminarM’ agrada molt el teu comentari envers l’ escola d’adults de la verneda, ja que fa prop de deu anys que sóc veí proper de l’ escola d’adults. El barri de la Verneda ha canviat molt en relativament poc temps i aquests canvis a millor, es deuen en gran part a la tradició activista del seu veïnatge. Sembla impossible avui dia imaginar-se les barraques que el caracteritzaven i els conflictes comunitaris que hi tenien. Crec que recordar que la seva escola d’ adults va ser una de les primeres a Espanya i sens dubte té un paper molt important. Conec casos de gent gran que amb prou feines podia escriure i que en quant han tingut ocasió i s’ han jubilat han dedicat el seu temps, em sembla del tot admirable i puc entreveure els importants intercanvis de saber que s´hi provoquen en les seves aules. El seu sistema de coneixem horitzontal sense jerarquies i el seu esperit crític deixen empremta en la gran quantitat d’ activitats culturals i trobades que s’ hi donen en aquest barri. Aquesta entitat posa a l’abast de tothom qui ho vulgui la cultura i l'educació i treballa la consciència crítica d’ una manera directa. Empoderant així als seus veïns i veïnes i fent-los una mica més lliures!