lunes, 6 de abril de 2015

SALUT AL BARRI LES ROQUETES

Programa “Fem salut a través del circ”:
Aquest programa va néixer amb l’objectiu d’oferir noves alternatives d’oci saludable a nens i joves del barri, a partir d’un recurs molt propi del districte i que a més està ubicat al barri de Roquetes, com és l’Escola de Circ “Formació i Circ Social”, ubicada a l’Ateneu Popular 9 Barris, gestionada per l’associació sense ànim de lucre Bidó de Nou Barris. El primer any d’implantació es va plantejar com a estratègia de prevenció universal, motiu pel qual es va dirigir al grup de 6 – 14 anys, però en el segon curs es va dirigir al grup de joves de 12 a 14 anys, per donar-li una orientació més de prevenció selectiva, al dirigir-se a un grup d’edat amb major probabilitat d’iniciar-se en consum de drogues. Un factor que va influir en aquesta modificació també va ser que el programa va passar de ser finançat des de fons propis de l’ASPB a fons rebuts a l’ASPB des del Plan Nacional sobre Drogas, i aquest condiciona que les activitats es dirigeixin a majors de 12 anys (i menors de 21).
Els tipus d’activitats que conformen el programa s’han reorientar. El primer any el programa consistia en la participació en un taller de 3 hores de durada, en horari i com a activitat escolar, dels alumnes de 1r i 2n curs de primària de les tres escoles del barri i els de 1r i 2n d’ESO dels centres de secundària propers al barri (en el mateix barri no hi havia cap centre). El taller oferia l’experimentació de disciplines circenses, activitats plantejades per tal de promoure aptituds físiques i socials al mateix temps que fomentar la creativitat, cooperació i comunicació.  
El segon curs d’aplicació, es va dirigir el programa als joves entre 12 i 20 anys, ampliat a tot el districte de Nou Barris, havent valorat també la mateixa necessitat. En funció dels resultats del primer any es va considerar apropiat canviar el contingut del programa i a més d’incloure un taller de 3 hores, s’oferia la possibilitat de participar gratuïtament en un curs trimestral del circ, amb una sessió setmanal de 1h30’. A més, es va incloure com a activitat de captació tallers de circ en carrers i places.
RECURSOS
El Programa “Fem Salut a Través del Circ” requereix de la implicació dels següents recursos del barri: 
- l’escola de circ “ Formació i Circ Social”, que realitza els tallers de circ així com la gestió del programa a partir del contacte amb les escoles, instituts i recursos comunitaris del barri
- l’Equip de Salut Comunitària de l’ASPB, que informa a les escoles i instituts de la possibilitat de participar en el programa i coordina el centre educatiu amb l’escola de circ.
- els serveis de Prevenció i Atenció a les Drogodependències i de Salut Comunitària: com a serveis de l’ASPB que donen el recolzament al disseny del programa, a l’avaluació i al finançament.
- el Pla de Desenvolupament Comunitari de Roquetes: com a coordinador dels recursos comunitaris
- els centres educatius: ja que la primera activitat (taller de circ) es planteja com a una activitat escolar.
El programa es desenvolupa als locals de l’Ateneu Popular 9 Barris. Els elements de difusió i informació van consistir en dos fulls informatius que va dissenyar l’associació el Bidó de Nou Barris, un dirigit a les escoles, per tal d’explicar en què consistia el programa, i altre dirigit a pares i mares dels alumnes, on se’ls informava de les activitats que el seu fill/a havia conegut amb el taller escolar i la possibilitat de donar-li continuïtat amb la inscripció del fill/a a l’escola de circ o al taller trimestral gratuït.
QUALITAT DEL DISSENY I SOSTENIBILITAT
La promoció d’alternatives d’oci saludable respon a tres dels quatre objectius del pla d’acció: la promoció d’hàbits saludables (activitat física, habilitats i coordinació motius, però també el treball en equip, la cooperació entre iguals per aconseguir una fita comú ), la promoció de la salut mental (activitats grupals, amb treball per l’increment de l’autoestima, el treball a partir de l’educació, l’art i l’oci, etc.), i la prevenció del consum de drogues (a través de la intervenció en l’entorn de l’educació i per reduir l’exclusió social).
Aquest programa, a més, volent impulsar alternatives d’oci saludable, impulsa les activitats de circ per tal d’assolir una perspectiva tant de gènere com de diversitat cultural, compensant d’aquesta manera altres programes instaurats d’oci saludable les activitats dels quals resulten més atractives per nois que per noies. A més, per a joves d'origen estranger el circ ha estat una possibilitat manifesta de trobar una plataforma més enllà de les barreres conegudes, d'elevar la seva autoestima i mostrar la projecció d'ells mateixos, de moure i remodelar les jerarquies socials que els envolten en la ment dels seus companys de classe, dels seus professors i fins i tot del seu propis pares. 


Alexandra Ruiz

6 comentarios:

  1. Tot i que la idea de fer servir l'esport i les activitats físiques per allunyar el perill de les drogues sobre els menors s'ha utilitzat moltes vegades i desde fa molts anys, és increiblement cert que probablement és una de les eines més poderoses i efectives per enfrontar-s'hi.
    La idea de amenitzar l'exercici amb activitats de circ em sembla realment genial ja que no és quelcom comú ni que es pugui desenvolupar a qualsevol lloc, amb això aconsegueixes cridar l'atenció dels adolescents i treure'ls de la rutina i del cercle viciós de l'inactivitat sistemàtica que pot portar a consumir drogues.
    Si jo pugués aportar alguna idea per afegir a aquesta bona tasca, seria mirar d'introduïr el "parkour", que és una disciplina que combina gimnàstica i circ i es practica en el mobiliari urbà i aprofitant l'arquitectura urbanística.
    Nosaltres a l'associació Atzavara Arrels l'hem introduït als més grans i ha estat molt ben acollida, especialment als nens saharaguis que son tan moguts i dinàmics i els costa estar quiets.

    Ariadna Castañeda Caballé

    ResponderEliminar
  2. Hola Alexandra, em sembla molt interessant la teva aportació. Tot i estar fent l'optativa de drogodependències, l'opció de treballar la prevenció des de l'àmbit del circ, no me l'havia plantejat mai.

    Crec que "Fem salut a través del circ" és un molt bon projecte i que amb els canvis que ha anat fent des que es va iniciar, com el canvi d'incidir en edats tant tempranes, o centrar-se en prevenció selectiva en comptes d'universal, han millorat notablement la seva intervenció. A més, que es treballi des de l'escola crec que és molt productiu, ja que li dóna un punt més seriós al projecte respecte al punt de vista que tenen els nens i joves.
    Que el projecte compti amb la col·laboració de tants recursos existents al barri, crec que és clau per al èxit d'aquest, ja que com hem vist a l'assignatura, el treball en xarxa és un factor que incideix directament en una bona o no intervenció.

    Després de la teva aportació m'informaré sobre com incideix en la prevenció selectiva el projecte, i si en fan algun d'altre de prevenció universal. I quins sistemes o alternatives proposen les diverses institucions respecte d'aquest tema, com explica la Ari del "parkour".


    Gràcies!

    Marta Gonzàlez

    ResponderEliminar
  3. Alex!
    Trobo molt interessant aquesta iniciativa, sovint penso que als centres educatius haurien de treballar-se amb més profunditat temes com aquests i més, en l'edat adolescent. M'ha sorprès quan en el pla de treball hi constava "treball per l’increment de l’autoestima" cal reforçar amb iniciatives com aquestes el treball emocional des de ben petits, per tal de que pugin nens i nenes amb una base forta tant d'autoconcepte, com autoestima, amb uns valors clars i siguin capaços de prendre decisions per ells mateixos, sense deixar-se influenciar. És positiu que s'hagi acotat a l'edat de 12 a 14 anys ja que és la franja més vulnerable cap a aquestes substàncies, s'inciten entre el mateix grup d'iguals a probar coses noves i cal prevenció per tal de que estiguin informats.

    Fomentar la creativitat a través del circ evitant realitzar conductes de risc és una iniciativa molt positiva, ja que dona als joves un espai de creativitat, de realitzar dinàmiques que no són presents en centres educatius i de descobrir noves aptituds.

    ResponderEliminar
  4. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  5. Hola, Alexandra!
    La pràctica de pedagogia comunitària que ens ha presentat m’ha cridat l’atenció, ja que, en certa manera, em sento una mica identificada perquè sóc monitora d’un Centre Juvenil, on fem teatre educatiu amb nois i noies de 16 a 18 anys.
    Penso que experiències com el circ, en aquest cas, o el teatre són experiències i iniciatives que ajuden molt a les persones, per exemple, com ja dius a la teva intervenció, moltes vegades incrementen l’autoestima, la seguretat personal, es treballa en equip, etc. Per tant, podríem dir que, darrere, hi ha un treball important de valors.
    En relació al teatre on estic i penso que també es pot aplicar en el circ, sempre m’han dit que és una escola de vida i, després d’alguna anys allà, he tingut la sort d’estar a la banda dels educadors i monitors i és cert que, a més de gaudir de l’experiència, es viuen molts moments molt intensos que ens fan créixer molt com a persones i ens permeten treballar com a grup i, també, d’una manera més personal.


    Ana Durán Sánchez

    ResponderEliminar
  6. Hola Alex!
    M’ha cridat l’atenció el títol del teu comentari, ja que el mon del circ em fascina.
    Em sembla una iniciativa molt bona el fet que utilitzin un art com aquests per promocionar la salut. És magnífic que sorgeixin iniciatives com aquestes per tal de transmetre: coneixements,l’esforç per aconseguir un objectiu, motivació, responsabilitat, treball en equip, integració dins d’un grup i dedicar el seu temps lliure i d’oci a una activitat dirigida fora del seu context social. En definitiva una sèrie de valor que no només els hi serveixin per o caure en el món de les addiccions sino que també els hi serveixin per el seu dia a dia.
    Projectes com aquets com bé apuntes, serveixen per trencar barreres, i no només això, també es treballen els prejudicis que puguin sorgir dins la societat sobre certs col•lectius i fomentar la diversitat cultural que tant ens enriqueix a totes.
    El sentiment de pertinença a un grup és molt important en els adolescents, i si aquest grup és el d’un taller de circ és com he di abans magnífic ja que aprens de totes les persones que t’envolten i ells aprenen de tu.
    David Abellan.

    ResponderEliminar